fredag 12 juli 2013

Frisörens uppgift

Hej Allihopa!

Idag ska vi göra något som vi aldrig tidigare gjort här på bloggen. Vi tänker be om er åsikt, eller snarare uppfattning, i hopp om att få klarhet i en mycket viktig fråga. Vi hamnade nämligen i en diskussion om frisörer och huruvida de har "i uppgift" att småprata med sina kunder eller inte. 
  I det blå hörnet menade man att det i allmänhet är så att frisören uppfattas som en småpratare som förväntas vara den som driver samtalet under tiden man trimmas. 
  I det röda hörnet ställde man sig frågande och mycket skeptisk till detta påstående.
  Så nu ber vi er, kära läsare och hjälpa oss att få lite klarhet i denna fråga:
Finns det en allmän uppfattning om att frisör är ett yrke där man förväntas hålla låda, ungefär på samma sätt som det finns en allmän uppfattning om att det i bartenderyrket ingår att lyssna på folks problem.
Tyck till! 

5 kommentarer:

  1. Yes, I think some hairdressers feel obligated to talk or discuss your life with you, and some customers expect it. But if you don't respond, most will lapse into silence.

    SvaraRadera
  2. Remember, it's also a very cultural thing to be friendly and chat in most places...even at the dentist! Swedes does not do it in the same way. As long as the person giving me a massage shuts up, I'm happy :)

    Marie

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag inte klipper mig hos frisören så kan jag inte uttala mig om de, MEN om man tänker en taxichaufför så tycker jag det är sjukt tråkigt å bara sitta å titta ut på vägen utan att prata. och jag åker inte så ofta taxi men iaf från flygplatser ibland, och då är det ju guldläge för chauffören att fråga vart man varit eller ska osv, men en del säger inte ett ord och då känns det svårt att börja ett samtal. Det kanske inte är deras jobb, men det hade ju varit mycket trevligare om dom ville prata! Men det kanske är för jag blir obekväm när det blir tyst.. (speciellt om man sitter fram i bilen) haha. och hos frisören hade jag nog babblat på även om frisören varit tyst. Kankse skulle bli frisör eller taxichaufför.. :) KRAM TILL ER!

    SvaraRadera
  4. Man får även tänka på tidsaspekten. Jag själv, liksom de flesta andra herrar, klipps ju på ganska kort tid. Föredrar att det sker på under 10 minuter då jag finner det sanslöst trist att sitta still och inte göra något alls längre tid än så. Då finns det ju knappast tid till något småprat medans damerna tar lite längre tid på sig. Och antar att det är jäkligt segt att sitta still i över en timma utan att säga ett ord till varandra. Så jag tror nog att damerna i alla fall förväntar sig lite underhållning när dom sitter där.

    Haha sen måste jag också passa på att säga att Saras svar var väldigt roligt. Och att hon kanske inte direkt svarade på frågan men allt det hon skrev är nog i sig ett svar, att hon gillar att prata helt enkelt och tycker att alla borde prata mer.

    Sen vill jag också passa och tacka för bra bloggande. Så här på sommarkvisten så är det ju inte direkt något extremt tempo här på kontoret och därför mycket trevligt att kunna läsa vad ni håller på med. Kramelikram!

    SvaraRadera
  5. Mycket intressant att höra era svar kära läsare! Oavsett om det nu är den allmänna uppfattningen att en frisör bör prata eller inte så vill jag kommentera lite på era kommentarer. Jag själv har inga problem med tystnad. Jag kan tvärtom tycka att det är rätt skönt att bara sitta utan att behöva göra någonting eller prata. Då kan man liksom förlora sig i sina egna tankar och det är jag bra på. Jag har däremot ingenting emot att folk pratar med mig heller. Om jag inte sitter hos tandläkaren förstås Marie. Där skulle jag ha väldigt svårt att vara pratig. Jag har ju fullt upp med att inte få panik av allt hemskt jag utsätts för.

    SvaraRadera