måndag 8 oktober 2012

Paraply

  Hej allihopa! Idag blir det ett väldigt gubbigt inlägg då jag tänkte gnälla och skälla lite på människor som inte kan läsa spelet när man är ute och går på trottoaren. Det ska nämligen handla om människor som borde gå någon slags kurs i paraplyhantering. 
  Det är alltid samma sak. Så fort det börjar skvätta lite åker de fram och bildar ett vackert mönster av olika färger, former och storlekar i en annars gråmulen omgivning. Men det många inte tänker på är att det medföljer ett visst ansvar om man ska smälla upp de där fallskärmarna på en folkfylld trottoar. Man kan faktiskt få de där spetsarna i ögonen. Om man är något längre än paraplypersonen i fråga så är det perfekt höjd för att få ett litet stick på hornhinnan om man inte är uppmärksam. En lätt vinkling med handleden eller ett lätt lyft med armen kan göra stor skillnad.
  Själv lyfter jag artigt på paraplyet och ändrar vinkeln för att så många som möjligt ska kunna dela på utrymmet och för att undvika att spetsa mina medmänniskor, men detta är ett beteende som är långt ifrån självklart för alla. Det är som en hinderbana i Fångarna på fortet när man ska ta sig fram på stan. 
  Sen ska jag väl passa på att säga att det där med paraply är något överskattat. Det skyddar ju bara huvudet och axlarna. Är det minsta sidvind så blir man ju blöt ändå. 
  Nu ska jag gå ut och handla ungefär när alla slutar jobbet trots att jag är ledig hela dagen och kan handla när jag vill.

1 kommentar:

  1. Jag tror nån har vaknat på fel sida idag.

    SvaraRadera