torsdag 4 oktober 2012

Chelsea Market

  Ni som följer den här bloggen vet att jag har mina små smultronställen här i NY. Jag har för mig att jag till exempel har nämnt High Line några gånger. En av de bästa sakerna med High Line är att den leder hela vägen från vårt hus ner till Chelsea Market. Jag vet att vi har skrivit om Chelsea Market förut men nu är det dags igen då vi börjar lära känna den så pass  väl att den kommer benämnas som CM i det här inlägget från och med nu.
  CM är en gammal industrilokal som byggts om till en liten inomhusmarknad, men industrikänslan finns kvar. Den består i stort sett bara av en korridor med små butiker längs vägen. Goda ostar, fisk, restauranger och bokaffärer är några exempel på utbudet.
  Jag har börjat handla lite mer mat där och kan gå fram och tillbaka mellan butikerna länge och klämma på råvaror och jämföra priser. Fiskmarknaden är fantastisk och min favorit sedan första gången jag var där. De har väldigt god sushi och fina filéer och hela fiskar av olika slag som ligger uppradade på krossad is. De flesta har man aldrig hört talas om. Det finns också ett par riktigt mysiga bagerier med gott bröd, vilket är trevligt då det är svårt att hitta bra bröd i matbutikerna i den här stan. Där finns också en liten Nut Box med små påsar fyllda med torkad frukt i alla dess former, kryddor och så klart även alla nötter och frön du kan tänka dig. 
  Förra veckan när vi var på CM köpte vi oss var sin varm choklad. Den kändes verkligen som att de bara hade smält fin choklad i en liten kopp. Nästan som på Le Pain fast utan mjölken. Det var riktigt smarrigt. Men vi hade gott kunnat dela på en för det var väldigt mäktigt.
  Ja, så CM är något som vi tänker visa er alla som kommer hit och hälsar på. Kom hit så äter vi lite sushi, eller en hel hummer för er som är lagda åt det hållet och trycker i oss lite crepes till efterrätt. Felix, när du kommer hit får du gå direkt på Nutellacrepesen om du vill.
  Idag blir det en sväng till CM för att köpa lite middag. Med lite tur får ni lite bilder därifrån senare idag. 

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag riktigt sugen på nutellacrepes!

    SvaraRadera
  2. Jag blir sugen på hummern, High Line, brödet och kanske chokladen.. Dad

    SvaraRadera