söndag 30 september 2012

Tillbakablick - Gozo

Om Bugibba Hotel inte riktigt höll smekmånadsklass så var vårt nästa boende raka motsatsen. Efter tre härliga utflyktsdagar och tre lite mindre härliga nätter på den stora ön, eller huvudön, Malta var det dags att ta färjan över till den lite mindre ön Gozo där vi skulle spendera fyra nätter.

Läge märke till att sängen är lika hög på alla ställen. Vi hade rummet högst upp i ett litet trevåningsstenhus. Översta våningen bestod av vårt rum med terasser. Det var ett bed and breakfast som drevs av två mycket trevliga svenska västkustare. Varje morgon fixade de frukost till oss med massa god frukt och perfekt kokade ägg.

Inga galler för fönstrena här inte och utsikten går inte att beskriva ens med bilder men vi gör ett försök ändå. De här båda är tagna från en av våra två terasser

Den här morgonsolen väckte oss första morgonen och jag var faktiskt uppe före Emily för att fota.

Det blev lite mer tid på boendet här än i Bugibba, av förklarliga skäl, men vi gjorde ändå några mysiga utflykter. På Malta är det faktiskt rätt smidigt att ta sig runt med buss för att de går överallt. De följer visserligen inte tidtabellen, men vi var ju på semester så det gjorde ingenting. Det roliga var att vi kunde hoppa på en buss och sen se vart vi hamnade. Om vi inte tyckte om det hoppade vi på nästa. Den här lilla reseleken tog oss till slut till en ny häftig naturupplevelse, nämligen The Azure Window. Mycket mäktigt var det. Tyvärr hade vi inte med oss snorkeln denna gång så jag fick inte snorkla något vilket var synd eftersom det kommer massor av dykare dit för att det är så bra vatten.

Det här är alltså The Azure Window. Azure eftersom havet färgar det blått och window eftersom det bildar ett slags fönster som kan titta igenom. Fast jag tycker nog att det ser mer ut som en port. Därför kanske de borde döpa om det till The Azure Gate eller något i den stilen. Men det är kanske för sent nu. Hur som helst, den här nätta lilla klippan är faktiskt 100 meter hög. Det du!

Den här pölen är en av de största dykattraktionerna på Malta. Det är ett hål rakt ner i berget. Det är hur djupt som helst. Har glömt siffran men är ni nyfikna är det bara att googla.

Naturligtvis var vi tvungna att ta oss ner till havsnivå och känna lite på vattnet. Jag måste säga att man inte kände sig speciellt stor när man simmade omkring bland dessa klippor. Men det var en häftig upplevelse.
  Med risk för att inlägget blir lite långt slänger jag med några bilder från vår utflykt till Blue Lagoon också. Det är ett klassiskt turistmål på den pyttelilla ön Comino som utgjorde utsikten från vår terass på Gozo.

Tanken är att man ska åka till Blue Lagoon för att sitta i en solstol och njuta av utsikten, det blå vattnet, eller ligga i det blå vattnet och njuta av utsikten under det blå vattnet. Men, vi ville inte vara som alla andra utan bestämde oss för att gå på hajk istället upp till det gamla militärtornet, som ni ser uppe till höger i bild...

...för at få njuta av den här utsikten. Tadaaa!

Efter några timmars promenad och varsin ftira på öns enda hotell fick jag till slut hoppa i plurret med min snorkel medan Emily njut av utsikten från en solstol. Jag var länge i vattnet. Så länge att när jag kom upp möttes jag av stora mörka moln. Plötsligt small det till och vi var mitt i stormens öga. Det var faktiskt riktigt läskigt ett tag för det small ordentligt och ofta.

Som tur var kunde vi ta skydd under ett parasoll. Eller i alla fall några minuter för sen var det någon som började skrika "Trombo! Trombo!" och då kunde man ju inte ha parasollen uppe. I stället fick vi söka skydd i stormen. Det var kul.

Stormen lade sig i alla fall tillräckligt till slut så att båtarna kunde komma och hämta oss. Väl hemma hade stormen lyft bort dörrarna till flera av rummen och knäckt varenda parasoll vid poolen. Stackars våra västkustare, de fick en del att göra. Det var vatten i hela huset.
  Det var historien om Gozo. Nästa gång är vi nog tillbaka på Malta.