fredag 7 september 2012

Pratradio

  Mitt nya pendlarnöje när jag sitter i bilen på väg hem från jobbet är att lyssna på Aschberg på Radio 1. För er som inte har hört talas om Radio 1 så är det Sveriges ny pratradio. Det är det i och för sig för er som har hört talas om det också. Konceptet är mycket enkelt. Programledaren berättar vilket ämne som ska diskuteras idag och lyssnarna slänger sig på luren för att vädra alla sina åsikter, kloka och mindre kloka, vilket är spännande eftersom man hamnar direkt i sändning. Ämnena som behandlas känns ibland som dragna ur en hatt och allt mellan himmel och jord ska diskuteras, oftast med en gäst i studion.
  Aschbergs program väcker ofta känslor hos mig, vilket är lite komiskt. Där sitter man i sin ensamhet i bilen och mumlar, eller skrattar, eller skakar på huvudet i förtvivlan, eller rent av tänker att om jag kunde slå numret och hålla i luren utan att utgöra en trafikfara, så skulle jag ringa in till studion och säga dem ett och annat. 
  Idag hann jag bara lyssna i fem minuter. Lars Vilks var i studion och pratade konst. Det var intressant. Lars Vilks var innan jag hörde honom på radio idag inte min favorit. Han är fortfarande inte det. En lyssnare ringde in och ställde frågor om Lars definition av konst. Han menade att det var konst om en man gick in på Louvren och kastade målarfärg på Mona-Lisa, om han hade en vision om att denna handling skulle förbättra henne. Mannen skulle i detta fall betraktas som konstnär. Men, man kan ju inte bara hur som helst gå och kasta färg på Mona-Lisa och sen kalla sig konstnär, fortsatte Lars. Man behöver naturligtvis en konstnärlig utbildning, en auktoritet som säger att man är en konstnär. Om jag hade gjort det hade det betraktats som ett pojkstreck. för jag har ju inte förbättrat några andra konstverk tidigare. Men, det kunde också betraktas som konst om det var mannens första konstverksförbättring och planerade att i framtiden förbättra ännu fler konstverk. En karriär måste ju börja någonstans.
  Jag har aldrig utgett mig för att vara konstnär, men min definition av konst, om jag skulle ge mig på ett försök, skulle inte lämna några kryphål för någon att tolka förstörelse av någonting som konst. För mig handlar konst om att skapa något. Nästa gång Lars är i studion ska nog parkera bilen utmed vägen och ringa in och berätta det för honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar