måndag 17 september 2012

Americans

  Nu är det länge sen sedan jag skrev något i min följetång om skillnader mellan svenskar och amerikaner så jag tyckte att det var dags igen nu när jag är tillbaka. Idag ska det handla om offentliga toaletter.
  Offentliga toaletter i USA är väldigt offentliga. På det stora hela så skiljer de sig inte så mycket från de gamla klassiska båsen som vi känner igen från campingplatser över hela Sverige. Ni vet de där med en liten glipa mellan golvet och väggarna. 
  Men det finns en ganska stor skillnad mellan de svenska och de amerikanska båsen och det är just den där glipan jag nämnde alldeles nyss. Den är nämligen väldigt stor här i USA. Eller kanske är det dörren som är väldigt liten. I vilket fall som helst känns det som om man delar rum med alla andra som valt att besöka samma toalett. 
  Jag vill förtydliga att det inte bara är glipan mellan golvet och dörrens nederkant som är stor. Även den mellan taket och dörrens överkant är väldigt generös. Tillräckligt för att var man över medelsnittslängden ska kunna snegla in över kanten. Men som om inte det vore nog har de tagit det här med insyn ännu ett steg längre och valt att även lämna en generös glipa mellan dörrens ena kant (ibland båda) och väggen. Enda stället runtomkring dörren där man inte kan titta in är alltså vid gångjärnen och låskolven, varför någon nu skulle vilja göra det...
  
  

5 kommentarer:

  1. Jag tror de var tur för Simon att glipan mellan vägg och golv var stor. /mamma Annelie

    SvaraRadera
  2. Haha! Jag tänkte faktiskt nämna det men jag avstod. Jag tänkte att han själv skulle få berätta den historien på sin egen blogg.

    SvaraRadera
  3. Kanske därför amerikanare är mer öppna mot varandra än vi svenskar, om man nu får påstå att det är så. Kanske skulle även vi vara mer öppna om även våra toalettbås var mer öppna så att säga...

    Puss o Klem Manne

    SvaraRadera
  4. Intressant tanke min vän. Jag har också funderat lite på det där. Här är det ju rätt känsligt med nakenhet och så. Man kan ju inte hur som helst bara dra av sig brallorna och snabbt slänga på sig badshortsen på stranden till exempel. Jag tycker någonstans att det finns en dubbelhet i det där. Visa rumpan får man inte göra, men man ska minsann vara tvungen att uträtta sina behov rätt så öppet. Ja, jag inser att jag kanske drog det lite för långt nu...

    SvaraRadera
  5. Tror det har med att göra att det inte ska va nån funny business på offentlig toa samt kanske viss snålhet i byggmaterial. Fast jag har ju aldrig varit på damernas.... /christer

    SvaraRadera