söndag 19 augusti 2012

Var är jag? Vad händer?

  Det är söndag, men det känns inte som söndag. Jag sitter hemma, men det är inte mitt riktiga hem. Egentligen sitter jag hemma hos mamma och pappa, men det känns inte som hemma hos mamma och pappa. I morgon bitti ska jag gå till jobbet, men bara för att börja lämna över det till någon annan. Det känns inte riktigt som mitt jobb. 
  Jag har precis kommit hem från en helg ute på Vätö med min kära fru, hennes bror och mina svärföräldrar. En mycket trevlig helg. Precis lagom balans mellan ligga på soffan med en bra bok och vara ute och rycka buskar som grannen inte tycker om. Däremellan har det också hunnits med god mat, självplock i hallonbuskarna och två fantastiska turer på sjön i kajak. 
  Men nu är jag alltså tillbaka. Jag sitter i köket i mamma och pappas radhus. Det känns nästan som den där morgonen i New York när Emily viskade försiktigt: "Hör du? Det är alldeles tyst..." Det är alldeles tyst här med. Det har aldrig varit tyst förut hemma hos mamma och pappa. Det brukar alltid vara minst två tv-apparater på, men det är alltid bara en som faktiskt någon sitter och tittar på. Det brukar alltid vara folk här. Minst ett syskon, eller en förälder åtminstone. Nu är det tyst. Ingen tv på, ingen musik och inte en människa i sikte. Det är tomt. 
  För ett par veckor sen flyttade min syster till USA. Igår flyttade min yngsta bror till Värnamo och mamma och pappa är kvar där. På lördag åker Emily tillbaka till New York och när jag får komma efter vet vi inte än. 
  Det märkliga är att jag sitter här nu och funderar på vad jag ska göra och hur jag ska bete mig när jag sitter här hemma hos mamma och pappa när ingen är hemma. Hade till exempel mamma varit här hade det nog blivit en kopp tea i köket tills det blev läggdags. Hade syster varit här hade vi kanske fastnat framför en film. Hade jag varit hemma hos mig hade jag förmodligen plockat upp gitarren för länge sen och spelat tills klockan helt plötsligt var alldeles för mycket. Men nu sitter jag här och kommer på mig själv med att tänka: "Vad gör jag när jag är ensam hemma hos mamma och pappa?" Den som lever får se... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar