söndag 11 mars 2012

En annorlunda vardag

Ok, en och halv månad avklarad i den stora staden. Hur känns det då? Levererar det stora äpplet? Staden som aldrig sover! Lever jag storstadslivet med fart och fläkt som som alla som vill flytta hit drömmer om? Nej, inte alls. Men ni som känner mig är nog inte speciellt förvånade. Man skulle kunna säga att livet här är som hemma fast annorlunda. When in Rome är inte direkt applicerbart på New York. Eller snarare inte applicerbart på mig kanske är närmre sanningen. Jag har inte direkt vant mig vid allt folk, alla bilar, neonlampor och sena utekvällar på hippa nattklubbar, men jag kan inte heller säga att jag har försökt. Men det är nog just det som är charmen med den här stan tycker jag. Jag behöver inte anpassa mig. Jag kan anpassa New York efter mina behov, för en sak är säker och det är att New York kan erbjuda det du söker.
  Vi är alla väldigt styrda av jobb och skola vilket innebär att man har tider att passa och platser man måste vara på vid ett visst tillfälle. Jag har dessutom alltid haft volleybollen att anpassa mig efter. Min vardag har så länge jag kan minnas varit väldigt upprutad och schemalagd, oftast från 8.00 på morgonen till 22.00 på kvällen. Även helgerna har sett ut så i vanliga fall eftersom jag alltid har haft matcher, ofta långa bortaresor. Här, i New York, ser min vardag något annorlunda ut. Här finns inga tider. Visst, någon deadline med skolarbetet såklart men all min tid disponerar jag själv som jag vill just nu och det är något helt nytt för mig.
  En sådan vardag har både för och nackdelar. Den största fördelen är att det är ett väldigt skönt liv att leva. Jag vaknar utvilad varje morgon, kroppen är pigg och fräsch, jag hinner träna mer än någonsin tidigare, hinner laga god mat som jag dessutom får äta i lugn och ro. Men man vet ändå någonstans att man lever lite på lånad tid eftersom ett sånt här liv oftast betyder att man inte har någon fast inkomst, eller att man har jobbat ihop tillräckligt med pengar i sina dagar att man inte behöver någon fast inkomst. Men jag är ju knappast ekonomiskt oberoende vilket betyder att mina sötebrödsdagar kommer att ta slut förr eller senare. Men ännu finns det tid att njuta ordentligt och det tänker jag göra. Tänkte börja med en soffliggarkväll efter denna hårda dag av gym, klättring och beachvolleyboll. Sen ska jag sova så får vi se vad morgondagen bjuder på. Troligtvis en del träning, kanske lite skolarbete? Men allt det där är beslut som jag inte vill tänka på nu. Det tar vi imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar