fredag 20 april 2012

Minoritet

Nu har Sara och Carro varit här några dagar. De ska bo med oss till på söndag då det är dags att bege sig tillbaka till kalla Sverige. Det är fantastiskt kul med lite besök. När man åker iväg så här som vi har gjort så lämnar man så många därhemma att sakna. Ni som är hemma saknar ju bara oss, väldigt mycket. Därför är det lite extra roligt när vi får besök här i stora staden.
  Me det sagt så vill jag peka på några skillnader i vardagen som jag har observerat när man är några fler i hushållet. Jag kommer inte att lyfta fram sådana saker som att det är trängre och att vi har väskor utmed alla väggar och varje liten golvyta är täckt med kläder av olika slag. Nej, de skillnader jag kommer att lyfta fram handlar om att vara en minoritet. I vanliga fall utgörs nämligen 50% av befolkningen i den här lägenheten av män. Men på bara två nätter har denna siffra sjunkit drastiskt från först 33% till ynka 25%. Ni som är lite bevandrade i matte förstår att det är en ganska drastisk förändring.
  Till att börja med så har jag märkt att de flesta kvinnorna här packar upp sina kläder ur väskorna och lägger de snyggt ihopvikta på dess rätta plats. Min teori är att det är för att de har så mycket kläder hemma så att de har glömt vilka som packades ner i resväskan ett par veckor innan de satte sig på planet. En hel del av mina kläder ligger fortfarande kvar i den blå IKEA-kassen sen i fredags då vi tvättade.
  En annan grej är att samtalsämnena har börjat förändras. I vilken ände vi än börjar så hamnar vi nästan alltid på någon modeblogg. Även när jag försöker slinka in lite träningsprat så glider vi sakta iväg till de där långa tighta löparbyxorna som såg så fina ut på Helen Skolsken i hennes inlägg om morgonpromenader. 
  Men störst skillnad är det nog när man ska ut. Det är alltid ett himla stort projekt att välja kläder. Själv ser man att solen skiner och konstaterar att det är nog shortsväder. Två minuter senare står jag påklädd i hallen. Men kvinnorna i hushållet här gör detta till dagens största projekt. Det finns många variabler att ta hänsyn till. Den första är vädret och temperaturen. Hur varmt är det egentligen? För att svara på den frågan räcker det tydligen inte med att bara titta på termometern. Man måste också analysera hur var och en som promenerar förbi på High line går klädd. Sen måste man addera antalet plagg genomsnittspersonen har med temperaturen i celsius. Denna siffra måste sedan multipliceras med uppskattat funktionsvärde i förhållande till dagens aktivitet. Sen återstår bara att välja vilken färgskala man ska hålla sig till och dividera med antalet personer som ska med på utflykten och voilá! Svaret blev shortsväder... 
  Det är också så att lägenheten hela tiden är fylld av mysigt småprat om än det ena och än det andra och lite av varje. Men framförallt luktar lägenheten mycket bättre än vanligt när doften från rena kläder och diverse produkter besegrar mina något ingrodda träningskläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar